تفاوت بین مشتری و مصرف کننده

چهارشنبه 19 مرداد 1401
11:50
admin

بازاریابی و تبلیغات شامل کلمات بسیاری هستند که درک آنها برای مردم عادی ممکن است دشوار باشد. به همین دلیل، بسیاری از مردم فکر می کنند که کلمات مشتری و مصرف کننده معنای مشابهی دارند، در واقعیت اگرچه به نظر شبیه هستند اما از دیدگاه یک بازاریاب معنای متفاوتی دارند. موقعیت های مختلفی وجود دارد که می توان درک کرد که مشتری و مصرف کننده می توانند یک شخص باشند، ولی در حقیقیت این کلمات معنای کاملا متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

هر انسانی روی زمین یا مصرف کننده است یا مشتری. با این حال، مصرف کننده کسی است که کالا را مصرف می کند یا از آن استفاده می کند و مشتری کسی است که کالا را خریداری کرده و پرداخت می کند.

گاهی اوقات، زمانی که فردی کالایی را برای استفاده شخصی خود خریداری می کند، مشتری و مصرف کننده یک فرد هستند. با این حال، آنها مشابه نیستند، بنابراین این مقاله به شما کمک می کند تفاوت بین این دو را درک کنید. هدف تمام فرآیندهای بازاریابی تأثیرگذاری بر رفتار مشتری است که به معنای تأثیرگذاری بر مشتری برای انجام اقدامات مورد نظر بازاریابان است.

یکی دیگر از ویژگی های مهم در بحث مصرف کننده و مشتری این است که مشتریان می توانند کسب و کارهایی باشند که کالا یا کالاهایی را خریداری و سپس مجددا بفروشند. در چنین شرایطی، آنها فقط مشتری هستند و نه مصرف کننده، زیرا کالاهایی که می خرند را مجددا به مصرف کننده می فروشند تا در نهایت از محصولات استفاده کنند. پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا ببینیم چه نکاتی باعث تفاوت دو کلمه مشتری و مصرف کننده از یکدیگر می شود.

مشتری کیست؟

مشتری کسی است که به طور مرتب کالاها و خدماتی را از فروشنده خریداری می کند و برای رفع نیازهای خود، هزینه می پردازد. در اکثر موارد زمانی که مشتری خریدار یک محصول است به عنوان مصرف کننده نیز محسوب می شود، اما گاهی اوقات اینطور نیست. به عنوان مثال، وقتی والدین محصولی را برای فرزندان خود می خرند، والدین مشتری و فرزندان مصرف کننده هستند. در چنین شرایطی والدین را می توان مشتری یا خریدار نیز نامید.

مشتریان به دو دسته تقسیم می شوند:

  • مشتری تجاری: این دسته از افراد مشتریانی هستند که محصول را می خرند، ارزش اضافه می کنند و آن را دوباره می فروشند. به عنوان یک فروشنده، عمده فروش و توزیع کننده و غیر فعالیت می کنند.

  • مشتری نهایی: اینها مشتریانی هستند که برای برآوردن نیازها یا خواسته های خود محصول را خریداری می کنند.

علاوه بر این، با توجه به تجزیه و تحلیل رضایت مندی از محصول و ارتباط با مشتریان، مشتریان به سه نوع تقسیم می شوند:

  • مشتری فعلی

  • مشتری قدیمی

  • مشتری بالقوه

مصرف کننده چیست؟

مصرف کننده شخصی است که برای نیاز خود محصول را خریداری کرده و آن را مصرف می کند. یک مصرف کننده نمی تواند کالا یا خدمات را مجددا بفروشد، اما می تواند آن را برای کسب درآمد و خوداشتغالی مصرف کند. هر شخصی غیر از خریدار که محصول یا خدماتی را خریداری می کند وبا اخذ مجوز از وی، محصول را مصرف کند مصرف کننده محسوب می شود. به عبارت ساده، کاربر نهایی کالا یا خدمات را مصرف کننده می گویند.

هر فردی که درگیر اقتصاد باشد مصرف کننده محصول است. به عنوان مثال، هنگامی که شما محصولاتی را از یک فروشگاه مواد غذایی برای خانواده خود خریداری می کنید، شما مشتری می شوید زیرا فقط محصولات را خریداری می کنید. اما، زمانی که شما مواد غذایی را در اختیار سایر اعضای خانواده قرار می دهید، آن ها تبدیل به مصرف کننده آن محصول می شوند.

در ادامه تفاوت بین مشتری و مصرف کننده در یک جدول آمده است.

تفاوت ها

مشتری

مصرف کننده

تعریف:

مشتری کسی است که کالا را خریداری می کند.

مصرف کننده کسی است که کاربر نهایی هر کالا یا خدماتی است.

قابلیت فروش مجدد:

مشتری می تواند کالا را خریداری کند و می تواند دوباره به فروش برساند.

مصرف کنندگان قادر به فروش مجدد هیچ محصول یا خدماتی نیستند.

نیاز به خرید:

مشتریان برای استفاده از آن باید محصول یا خدماتی را خریداری کنند.

برای یک مصرف کننده خرید یک محصول یا خدمات ضروری نیست.

انگیزه خرید:

انگیزه خرید یا فروش مجدد یا مصرف است.

انگیزه خرید فقط مصرف است

آیا پرداخت لازم است:

باید توسط مشتری پرداخت انجام شود.

ممکن است توسط مصرف کننده پرداخت صورت گیرد یا نگیرد.

گروه هدف:

شخص یا شرکت

فردی، خانوادگی یا گروهی


انواع مشتریان

در تجارت، مشتریان نقش حیاتی اجرا می کنند. در واقع، مشتریان رئیس واقعی و مسئول کسب سود توسط یک تجارت هستند. در اینجا چند نوع مشتری مختلف آورده شده است:

  • مشتری وفادار: تعداد آنها کمتر است اما به دلیل رضایت کامل از محصول یا خدمات، باعث می شوند که کسب و کارها سود و فروش خود را بیشتر کنند.

  • مشتریان تخفیفی: آنها همچنین بازدیدکنندگان دائمی هستند، اما تنها زمانی که به آنها تخفیف داده می شود خرید می کنند یا فقط محصولات ارزان قیمت را می خرند.

  • مشتریان لحظه ای: متقاعد کردن این دسته از مشتریان دشوار است، زیرا آنها به دنبال محصول خاصی نیستند، بلکه هر آنچه را که در آن لحظه خوب و مفید می دانند، خریداری می کنند.

  • مشتریان مبتنی بر نیاز: این مشتریان فقط محصولاتی را خریداری می کنند که نیاز دارند یا به آن عادت کرده اند.

  • مشتریان سرگردان: این مشتریان کم ارزش ترین نوع از مشتری هستند زیرا خودشان نمی دانند دقیقا چه نیازهایی دارند و چه چیزی را بخرند.

انواع مصرف کنندگان

شرکتی که خدمات یا محصولات تولید می کند باید انواع مختلف مصرف کنندگان را در هنگام هدف قرار دادن آنها با محصول خود بشناسد تا به سود برسد. برخی از انواع مختلف مصرف کنندگان عبارتند از:

  • مصرف کننده تجاری: آنها کالاها را به تعداد زیاد خریداری می کنند، چه نیاز داشته باشند یا نه، و گاهی اوقات نیازهای خاصی را با سفارش خرید خود مرتبط می کنند.

  • مصرف کنندگان مخارج اختیاری: آنها عادات خرید منحصر به فردی دارند و لباس ها و وسایل الکترونیکی زیادی می خرند.

  • مصرف کننده برون گرا: آنها مارک های منحصر به فرد را ترجیح می دهند و به محض جلب اعتماد به عنوان مشتری، به مصرف کنندگان وفادار تبدیل می شوند.

  • مصرف کننده کالاهای پایین تر: مصرف کننده کم درآمد کالاهایی با قیمت پایین خریداری می کند.

چرا مصرف کنندگان مهم هستند؟

اهمیت مصرف کنندگان در مسیرهای مختلف در زیر نشان داده شده است:

  1. تشویق تقاضا: آنها ریشه و دلیل اصلی تقاضا برای هر محصول هستند. تمامی تولیدکنندگان کالا و خدمات بر اساس تقاضای بازار، کالاهای مختلفی را تولید می کنند.

  2. ایجاد تقاضا برای محصولات مختلف: مصرف کنندگان مختلف دارای انواع مختلفی از تقاضا هستند یا یک مصرف کننده فردی نیز ممکن است انواع مختلفی از کالاها را تقاضا کند. بنابراین وجود مصرف کنندگان متنوع، تولید کنندگان را تشویق می کنند تا محصولات مختلفی را تولید و در بازار عرضه کنتد.

  3. افزایش تقاضا برای کالاهای مصرفی: این امر باعث ایجاد تقاضا برای کالاهای مصرفی مختلف مانند کالاهای بادوام، نیمه بادوام و زیست تخریب پذیر می شود.

  4. بهبود تنوع خدمات: مصرف کنندگان نه تنها از انواع مختلف محصولات استفاده می کنند، بلکه از خدمات متنوع برای حمایت از استانداردهای زندگی نیز استفاده می کنند. مانند خدمات آموزشی و خدمات درمانی، خدمات حمل و نقل و ارتباط، خدمات بانکی و بیمه ای و غیره. این امر موجب توسعه یا بهبود بخش خدمات در اقتصاد خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر مقاله روبرو را بخوانید : https://didar.me/customer-vs-consumer/


[ بازدید : 724 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به حق با مشتری است است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]